Det var en helt vanlig dag, tills jag klev in i klassrummet med en låda. En tung, lockande låda som genast fick elevernas blickar att vandra från tavlan till dörren. Vad var det jag bar på? Jag berättade om hur eleverna hade utvecklats i engelska, hur deras nyfikenhet, ordförråd och läsförmåga hade vuxit och att de behövde något mer utmanande.
Jag öppnade lådan, och där fanns det en färgsprakande samling av faktaböcker på engelska om allt från Roblox och Minecraft till djur, sport, historiska personer och naturvetenskapliga fenomen. Böckerna var på olika nivåer, men alla var riktiga böcker, skrivna för barn som ville veta mer om världen.
Jag bläddrade, visade bilder, läste högt, gjorde smakprov. Blickarna i rummet växlade från nyfikna till förväntansfulla. Snart ville alla elever samma sak, få välja sin bok.
Det blev dags. Vi drog lott om vem som skulle få välja först. Luften var full av nervositet. Skulle man få den bok man hade siktat in sig på? Mot slutet stod det klart att alla elever hade fått den bok som de innerst inne hade hoppats på. Det var som om lådan hade vetat vad just varje elev behövde.
När jag tittade ut över klassrummet såg jag elever som satt försjunkna i sina böcker. De var nyfikna på sin bok men också koncentrerade. Man kunde nästan ta på läslusten i rummet.
Att varje elev hittade rätt bok var ingen tillfällighet. Det krävde ett medvetet urval av mig som lärare. Jag behövde inför inköpet av böckerna tänka brett, men välja precist allt för att hitta den där boken som både kunde väcka intresse och utmana på rätt nivå.
Inom aktiehandel finns ett begrepp för just den här typen av urval: stockpicking. Det handlar om konsten att, utifrån ett stort urval, göra noggranna analyser och välja ut just de aktier som har störst potential att växa över tid. Det handlar inte om att köpa allt, utan om att förstå marknaden, läsa mellan raderna och satsa rätt.
Så hade jag också gjort med böckerna. Jag hade noga valt ut böcker på olika nivåer, inom olika ämnen och med olika tilltal – med målet att varje elev skulle hitta just sin ingång till läsning på engelska. Vi kan kalla det bookpicking, att medvetet matcha rätt bok till rätt elev, för att skapa engagemang och utveckling.
När eleverna väl satt försjunkna i sina böcker, då visste jag att det fungerade. Det märktes i tystnaden, i koncentrationen och i glädjen över att få läsa något man själv hade valt.
Mikael Edvardsson är författare till Megafakta om länder: Frankrike och Megafakta om länder: Island.