Hur ser livet ut för ungdomar i andra länder? Vilka värderingar, drömmar och utmaningar har de? Genom skönlitteratur kan vi ge eleverna djupare insikter i andras tankar och känslor. Läroplanen betonar vikten av interkulturell förståelse, och litteraturen kan vara ett kraftfullt verktyg för att nå dit.
Författaren och docenten Karl Ågerup lät i ett projekt ett stort antal gymnasieelever läsa Sirenerna i Bagdad av Yasmina Khadra. Resultatet visade att eleverna fick nya perspektiv på livet i Irak och insåg att deras jämnåriga där funderar på liknande frågor som de själva. Just så kan skönlitteratur fungera. Sirenerna i Bagdad är bara ett exempel. Det finns många böcker att välja bland om man vill göra motsvarande i sin egen undervisning.
Litteraturen blev en bro mellan kulturer, människa till människa. Genom boken gjorde eleverna en utfärd till en annan värld och kom nära andra människor från andra kulturer, säger Karl Ågerup.
Läs mer om aktuella titlar:
Om att resa med litteraturen