– Jag har skolbibliotekarien på min gymnasieskola att tacka för min livslånga kärlek till litteraturen, säger Agnes Török.
Skolbibliotekarien ordnade tävlingar i poetry slam tillsammans med två andra skolor, och rektorn stöttade och uppmuntrade initiativet.
– Jag säger inte att alla skolbibliotek kan ordna sådana aktiviteter. Men när en skolbibliotekarie får möjlighet att arbeta med mer än bara de fysiska böckerna, då kan det hända otroliga saker.
De här upplevelserna har Agnes Török burit med sig in i sitt yrkesliv och nu i rollen som läsambassadör. I dag är hen bland annat författare, spoken word-poet och inriktningsansvarig för det nystartade högskoleprogrammet i scenpoesi och berättande vid Stockholms Musikpedagogiska institut.
Det Agnes särskilt önskar att skolbiblioteken utvecklar sin verksamhet inom livelitteratur. Det handlar om att tillsammans med andra uppleva texter och berättelser i realtid. Det kan till exempel vara i form av högläsning, poetry slam, rollspel eller scenisk framställning.
– Man kan ta del av litteratur på fler sätt än genom tyst, individuell läsning. När samarbetet mellan skolbibliotekarie, lärare och rektor fungerar öppnas dörren för nya möjligheter.
Samtidigt uttrycker Agnes oro över att de ekonomiska förutsättningarna inte hänger med i de nya satsningarna.
– Läsfrämjande insatser på skoltid måste kompletteras med läsfrämjande på ungas fritid. Pengar till skolbibliotek får inte användas som argument för att minska finansieringen till kulturaktörer som gör det möjligt med insatser inom livelitteraturen på ungas fritid, poängterar Agnes Török.